Kip fricassee met champignons, wortelen en dragon

Heb je zin in een eenvoudige, lekkere en complete maaltijd met kip die relatief snel klaar te maken is? En vind je de smaken uit de Franse keuken lekker? Dan is dit recept voor een Franse kip fricassee met champignons, wortelen en dragon waarschijnlijk iets voor jou. Deze kip fricassee kan binnen een half uurtje op tafel staan en kun je natuurlijk ook bereiden met andere groenten (zoals paprika of prei). En ben je geen fan van de smaak van dragon? Vervang deze dan gewoon door kruiden die je wel lekker vindt. Het gerecht smaakt bijvoorbeeld ook goed met peterselie en tijm!

Arabische aubergineschotel met kikkererwten en tomaten

Heb je zin in een veganistisch hoofdgerecht met aubergines? En vind je de smaken uit de keuken van het Midden-Oosten lekker? Dan is dit recept voor een Arabische aubergineschotel met kikkererwten en tomaten waarschijnlijk wel iets voor jou! Dit gerecht smaakt bovendien ook koud goed, dus je kunt gerust te veel maken zodat je de volgende dag alvast een lunch of avondmaaltijd klaar hebt. Ideaal, toch?

Shira-ae met spinazie en wortelen

Heb je zin in een eenvoudige, lekkere en veganistische maaltijd met Japans smaken? En vind je tofu lekker? Dan is dit recept voor een Japanse shira-ae met spinazie en wortelen iets voor jou! De shira-ae met spinazie en wortelen is snel klaar en wordt koud geserveerd, waardoor het een ideaal gerecht is op warme zomerse dagen. Bovendien kun je de shira-ae (een “dressing” gemaakt van tofu) ook gebruiken om allerlei andere groenten mee op smaak te brengen. Ben je dus geen fan van spinazie en/ of wortelen? Gebruik dan bijvoorbeeld sperzieboontjes of groene asperges!

Havermoutpap met blauwe bessen, banaan en vanille

Heb je zin in een gezond ontbijt dat de maag goed vult én snel klaar te maken is? Dan is dit recept voor havermoutpap met blauwe bessen, banaan en vanille iets voor jou! Dit simpele ontbijtje staat binnen tien minuten voor je neus, bevat alvast de dagelijks aanbevolen twee porties fruit en is rijk aan vezels dankzij de havermout. Bovendien bevat de havermoutpap zowel snelle als langzame koolhydraten en levert het de nodige energie om de ochtend door te komen (al dan niet in combinatie met een koffie of twee)!

Tomaten risotto met spinazie

Risotto is eigenlijk iets wat ik zelden maak. Aangezien je vrijwel constant moet blijven roeren voor het beste resultaat lijkt het zo tijdrovend. Ik had laatst echter veel te veel spinazie in huis gehaald, waardoor ik manieren verzinnen om die zak op te maken. Toen kwam het idee van een spinazie risotto in mij op. Er ontbrak alleen nog iets; enkel met spinazie vond ik de risotto namelijk een béétje saai. “Hoe zou het smaken met tomaten?”, vroeg ik mij vervolgens af. Nou, dat smaakt prima en deze tomaten risotto met spinazie is daar het eetbare bewijs van.

Komkommer raita met munt

De oplettende volgers van deze blog die elke zin die ik typ nauwlettend lezen is het misschien opgevallen dat ik het bij een paar recepten over ‘raita’ heb gehad. Al bij een curry recept uit 2015 schreef ik namelijk dat het lekker was om er een simpele komkommer raita bij te serveren en dat ik daar “binnenkort eens een recept voor zou toevoegen”. Van “binnenkort” is weinig terecht gekomen want we zijn inmiddels 18 maanden verder. Toch is hier dan eindelijk een recept voor komkommer raita met munt. Beter laat dan nooit!

Spitskoolsalade met komkommer, appel en gember-mosterddressing

Heb je zin in een frisse, gezonde en makkelijke maaltijdsalade met een smaakvolle dressing? En vind je komkommer en appel lekker? Dan is dit recept voor een spitskoolsalade met komkommer en appel iets voor jou! Deze maaltijdsalade staat binnen tien a vijftien minuten op tafel, zit boordevol vitamine C (en andere dingen die goed voor je zijn), en is voorzien van een krachtige gember-mosterddressing. In plaats van die dressing kun je overigens natuurlijk je favoriete dressing gebruiken. De salade zou bijvoorbeeld ook prima smaken met een tuinkruidendressing, yoghurtdressing of honing-mosterddressing!

Wortel sinaasappel smoothie met banaan

Het is donderdag natuurlijk Koningsdag en ik bedacht mij last-minute dat het misschien toch leuk zou zijn om een recept met een oranje thema op de blog te plaatsen. Helaas is het al bijna donderdag, waardoor ik niet echt de tijd meer had om een recept voor een baksel te bedenken, te maken en uit te schrijven. Het is dan ook een recept voor een oranje smoothie met wortel, sinaasappel en banaan geworden! Start Koningsdag met deze smoothie en je hebt in ieder geval alvast twee stuks fruit en een deel van je groente binnen. Ideaal, toch?

Pittige snijbonen met gehakt en pinda’s

Houd je van pittig eten, vind je snijbonen lekker en heb je zin in een eenvoudige wokschotel die je snel op tafel kunt zetten? Dan is dit recept voor pittige snijbonen met gehakt en pinda’s (of cashewnoten) iets voor jou! Ik zat eerlijk gezegd héél even te twijfelen of ik dit recept wel met je zou delen. Het gerecht is namelijk niet heel inventief of bijzonder. Dat gezegd hebbende: de pittige snijbonen met gehakt en pinda’s smaakt goed en dat is toch het belangrijkste!